Af med sutteflaskerne

20. oktober 2009

Alder:
11 mdr.

Af med sutteflaskerne

Kære Helen.

Tak for din hjælp ift. Frederiks søvnvaner. Det går nogle gange bedre og han har da også sovet igennem et par gange:-)

Mit spørgsmål går nu på antallet af sutteflasker. Vi kom fint ned på 2 flasker (aften og morgen) omkring 10 mdr med Frederik og 9 mdr med Filippa. Men den seneste uge er det som om Frederik har behov for 3 flasker.

Han vågner ofte omkring 1-2 tiden. Vi kæmper med ham et stykke tid for at se om vi ikke kan få ham til at sove igen. Nogen gange bliver vi nødt til at overgive os og give ham en flaske. Han drikker den som om han ikke har fået mad i dagevis. Og så får han igen en flaske om morgenen. Vores plan var jo lidt at begynde så småt at skære ned til en flaske i løbet af de næste par uger.

Jeg synes ellers han spiser ganske pænt om dagen. Han spiser ca følgende:

Morgenmad: havregrød, som han er meget glad for. Spiser vel 2 dl. Den laver vi fortsat på mme, skal vi stoppe med det?

Frokost: Spiser ca. 1/2 skive rugbrød, nogle gange lidt mere.
Nogle gange får de noget inden frokost, men det er ikke så tit, da vi ofte først spiser morgenmad ...

Annonce

Eftermiddag. 1/4-1/2 bolle + 1/2 banan.

Aftensmad - det vi spiser og det er normalt en pæn størrelse.
Flaske ca. 19.15-19-30 samt kl ca. 4. Men som nævnt er der nogen gange kommet en ekstra flaske ind.

Han er jo en lille dreng vejer 8 kg og 71 cm lang. Min egen sundhedsplejerske siger det er ok, for længde og vægt følges ad og han trives. Han kravler og står op ad alt. Kan dog ikke sætte sig selv endnu. Han er ofte mere pjevset end Filippa og bange for fremmede, men det er vel bare forskelligt fra barn til barn. De skal starte vuggestue her midt november, så det tror jeg kun de begge har godt af.

Er det ok han får lidt mere mme end anbefalet fordi han er så lille, eller skal vi være mere hårde og kun give de 2 flasker?
Med hans str. i mente hvor lang tid kan vi give ham flaske totalt?

Ser frem til at høre fra dig.

I øvrigt havde vi en fantastisk tur til Thailand. Kan kun anbefale det. Alle elskede dem derude og de havde det begge fint med varmen. Fik masser at drikke og var meget i poolen og fik måske en is mere, end de burde, men de var glade.:-)

Mange hilsner
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!